wat is het verschil tussen hoog-intelligent kinderen en hoog begaafde kinderen
Hoog-intelligent
- Kent de antwoorden
- Is ervaren in het van buiten leren
- Is geïnteresseerd in objecten
- Is gefocust en oplettend in de les
- Houdt van simpele logica
- Houdt van woorden
- Heeft goede ideeën
- Werkt hard
- Beantwoordt de vragen
- Presteert bovengemiddeld in de klas
- Luistert met interesse
- Leert gemakkelijk
- 6 tot 8 herhalingen nodig voor meesterschap
- Begrijpt ideeën
- Geniet van leeftijdgenoten
- Begrijpt de bedoeling of betekenis
- Maakt zijn werk af
- Kopieert nauwkeurig
- Houdt van school
- Technicus
- Is tevreden over eigen leren/kunnen
Hoogbegaafd
- Heeft altijd vragen
- Is een groot gisser (probeert uit de context af te leiden)
- Is een zeer nieuwsgierig onderzoeker
- Is diep mentaal en fysiek betrokken, soms afwezig, wegdromend
- Drijft op complexiteit
- Heeft vaak een ongewone, complexe woordenschat
- Heeft flitsende, gekke, onnozelen en vreemde ideeën
- Probeert en test uit
- Discussieert in detail, is kritisch, bewerkt stellingen
- Kan bovengemiddeld, maar ook gemiddeld of beneden gemiddeld presteren
- Laat sterke gevoelens en opinies zien
- Weet het vaak al
- Meesterschap na 1 tot 2 keer oefenen
- Ontwikkelt en bewerkt ideeën
- Prefereert vaak ouder gezelschap
- Onderzoekt de toepassingen
- Start projecten
- Creëert nieuwe ontwerpen
- Geniet van leren
- Uitvinden
- Is hoogst zelfkritisch